Skriv ut
Senast uppdaterad lördag, 09 augusti 2014

Uppföljning Boxerläger 2014

Årets Boxerläger är över och de flesta av deltagarna har fyllt i uppföljningsblanketten. Totalt har 67 personer (deltagare, medföljande och instruktörer) fyllt i uppföljningen. Detta är vi naturligtvis är väldigt tacksamma för då synpunkterna är viktiga för oss. Alla har inte svarat på allt men många har svarat på mycket och alla grupper finns representerade med flera svar.

Av utvärderingen framgår tydligt att alla är nöjda, lägret får ett mycket bra betyg för helhetsintryck. Även om det finns en viss "lyckofaktor", d.v.s. att det kanske blivit lite för höga betyg så kan man utan tvekan vara nöjd med utfallet.

Det finns även med ett urval av kommentarerna, liknande kommentarer har tagits bort och i något fall har de avpersonificerats.

Graf 1

Det som får något sämre, men inte dåligt, betyg är informationen samt kvällsaktiviteterna. Här kan vi konstatera att:

  1. Information är svårt
  2. Alla aktiviterer kan inte passa alla

Vi kommer naturligtvis beakta detta till nästa år och förhoppningsvis blir det ett snäpp bättre då. Att prisvärdheten får så pass lågt betyg beror nog främst på att det kostar relativt mycket att vara med (det är ju en hel vecka). Det är dock svårt, för att inte säga omöjligt, att sänka kostnaderna med nuvarande koncept. Lägret gör ju inte heller någon vinst. Så för att få upp prisvärdheten får man nog istället försöka öka helhetsupplevelsen och därigenom få deltagarna att känna att man får ”mer för pengarna”.

Instruktörer

Värt att notera är att alla grupper är mycket nöjda med sina instruktörer. Ett genomsnitt på 4,85 är helt fantastiskt. Det är flera instruktörer som fått toppbetyg (5,0) och ingen har fått under 4,5. Riktigt bra alltså! Vi i Boxerklubben ska vara glada och tacksamma över att ha så populära och duktiga instruktörer på vårt läger. 

Några kommentarer om instruktörerna

  • Hon såg till varje individ vad vi behövde
  • Hittade allas nivå även om vi hade mycket olika erfarenhet.
  • Kunniga, ödmjuka och förbaskat trevliga :-)
  • Jättebra med instruktörer som är bra (både duktiga och pedagogiska) på alla tre grenarna, inte bara skyddet. Dessutom väldigt trevliga och bra på att skapa god stämning.
  • Sanslöst engagerad, ger järnet med varje hund!
  • Mycket engagerad och kunnig... bra på att ta människor och läsa hund
  • Kunnig, stor social kompetens, sprider glädje
  • Mycket duktig och trevlig
  • Mycket nöjd med instruktören:-)
  • Hård men hon har rätt....
  • Kommer jag i hans grupp nästa år, så kommer jag!!
  • Engagerad och höll igång hela tiden.
  • Kom med konstruktiva förslag på problemlösning. Försökte få oss deltagare att ta eget ansvar får vår utveckling både under lägerveckan och även efteråt.
  • Jättebra och duktig! Organiserade träningen jättebra och alla fick sin tid. 
  • Hade många bra övningar som jag kommer använda framöver! 
  • Hon är härlig och var väldigt fin med hundarna!

 Kommentarerna talar sitt tydliga språk. Vi har riktigt bra instruktörer på Boxerlägret!

 

Tånga Hed

Deltagarna är nöjda med Tånga Hed och speciellt då med maten. 

 Graf 1

Kommentarer om boendet

  • Campingen är superbra.
  • Önskemål skulle vara till Tånga hed att dom skulle ha någon förvaring på rummen till kläder
  • Kanske om man ska ha någon synpunkt mer ytor i köket
  • Bra med tanke på vad det kostar
  • Madrasserna kunde ju varit lite tjockare. 
  • Bättre madrasser har de skaffat sen jag var där sist =)

Kommentarer om maten

  • Superb mat!!!! Suverän service
  • Kan knappast bli bättre
  • Såg vad andra åt och kommer nog välja helpension nästa år då maten verkade riktigt bra
  • Otroligt mycket bättre! Fantasi o känsla o kryddor!!
  • Bästa maten hittills
  • Hade egen mat med hörde mycket positivt om maten.
  • Svårt att toppa till nästa år
  • Nästa år äter jag Tånga maten
  • Riktigt bra mat i år.
  • Superb!
  • Enda minuset var varmrätten på Boscars men ändå godkänt

 Maten har ju tidigare varit lite av ett sorgebarn, men har i år ryckt upp sig betydligt och det finns bara positiva omdömen.

 

Planer / Marker

Allmänt sett kan man säga att deltagarna är något mer nöjda med planerna (4,74) på Tånga Hed än vad man är med markerna (4,50), men bägge får bra betyg.

Kommentarer om planerna

  • Många planer att välja på
  • Konstigt att man inte städar på de planer man har varit på utan städar åt andra, och det är väldigt konstigt att rökare/snusare har så lite hyfs och sprider fimpar och skräp runt sig
  • Olika planer=mycket bra

 Kommentarer om städning: Det är bara att hålla med, sorgligt att inte folk kan slänga fimpar och prillor på avsedd plats, men det innebär inte att det är någon från Boxerklubben som grisar ner. På t ex kanonplan var det gott om fimpar redan innan lägret började. Men vi har ju som målsättning att lämna Tånga i minst det skick det var när vi började. Och det kan då ibland medföra att vi får plocka andras skit.

Kommentarer om spår/sök-marker

  • Bra varierande underlag
  • Spårmarkerna var fantastiska! Jag ville ta med dem hem.
  • Fina åkrar att spåra på, med olika högt gräs... vilket ä bra så man får variation och träna på både och
  • Lite väl risigt när det är utbildning och alla i gruppen ska kunna följa med och se något.
  • Vore kul med lite nya rutor
  • Bra att få testa olika marker

Information

Det är väl bara att acceptera att information är svårt och att vi får försöka bli bättre på det till nästa år. Veckoschemat förefaller ha varit uppskattat (även om det slunkit in några tryckfel i det). 

 Graf 1

Kommentarer om första kvällens information

  • Hade velat ha mer info om personen som skulle prata om näringslära.
  • Svårt att höra stundtals eftersom det var utomhus, kändes som lite stressat att hinna med allt... Men fick den infon jag behövde
  • Lite ostrukturerat. Hade man varit helt ny fattade man nog inte så mycket.
  • Fånga upp nya ännu mer så de får veta allt, bra i år men det gick lite fort.
  • Men kan tycka att det behövs lite mer info kring kvällsaktiviteterna. Många nya hade inte en susning om vad Boscars var eller att det skulle nomineras. 
  • Trevligt att samlas och få en presentation

Vi kommer försöka bättra oss och ha en mer struktur på informationen. Föredraget om näringslära bestämdes väldigt sent så tyvärr visste vi inte mycket mer än att det skulle komma någon och prata. Vi måste alla bli bättre på att ta hand om de nya (kanske ha en speciell information bara för dessa).

Kommentarer om pärmen

  • Innehållsrik
  • Såg den aldrig...
  • Hade varit bra med kort genomgång av pärmen på första mötet
  • Inte så lyckat att återanvända materialet år från år. Det smyger med många fel då saker ändras. Kartmaterialet kan bli bättre.
  • Mycket bra spridning av info via bl.a FB när tider inte stämde någon dag.
  • Vi var nog lite slarviga med läsningen i pärmen :/
  • Tittade tyvärr inte i den
  • Saknades viss information och lite förvirrande med fel tider..
  • Alltså jag läste den aldrig... skämmes på mig!
  • Såg inte något av den
  • Det jag saknar var hur städningen skulle vara uppfördelad när man bor i barack, hade en diskussion med några gruppdeltagare om detta, enligt mig så ska man hjälpa till med köket även om man köpt städning för sitt rum.
  • Ny innehållsförteckning behövs

Som noterades ovan, information är svårt och när deltagarna inte läser vad som står i pärmen eller kommer till informationsmötena blir det ännu svårare. Något som känns helt självklart till nästa år är att sprida den dagliga infon elektroniskt, förslagsvis via Facebook. Kanske kan även hela pärmen finnas tillgänglig elektroniskt. Oavsett vilket måste vi bli bättre på att sprida information.

Kommentarer om veckoschemat

  • Lite tight med egentid men förstår att det är svårt
  • Bra med kvällsaktiviteter av olika slag att välja mellan och inte bara pub... För mycket att göra nått varje kväll, men med olika gör att det passar alltid någon
  • Bra att det var en dag kortare, fick en dag till hemma :-)
  • Förutom någon miss men tanken är kanon.
  • Som jag skrev innan så hade jag velat ha mer tid i skogen. sen hade jag behövt lite mer tid till återhämtning på kvällarna så man kan få vila, blev lite stressat att man måste vara med på allt.

Kanske ska veckoschemat finnas tillgänglig elektroniskt, så kan man snabbt införa ändringar och rätta ev. fel.

 

Kvällsaktiviteter

I år hade vi någon form av aktivitet planerad alla kvällar utom sista kvällen. Lite enligt mönstret fest-vila-fest-vila. Det verkar ha fallit väl ut.

Kommentarer om Quiz:en

  • Det skulle varit mer nutids musik då det bara var jättegammal :)
  • Min melodi är 50 till 70-tal.
  • Bra sätt att öppna lägret då alla pratade med alla
  • Rolig aktivitet
  • Mycket trevlig kväll
  • Roligaste kvällen! 
  • Hur trevligt som helst!
  • Det var en bra aktivitet
  • Måste vara med nästa år också!! 
  • Det måste bli en återkommande aktivitet

Det kanske inte blir en Music Quiz till nästa år, men någon form av relativt stillasittande aktivitet där man i grupp får använda huvudet kommer det nog bli.

Kommentarer om Föredraget

  • Superkunnig tjej får gärna återkomma 2015
  • Hann inte lyssna på hela tyvärr men väldigt bra det jag hörde
  • Missade detta pga felaktig uppgift om att tiden ändrats.
  • Ett mycket bra inslag med föreläsning. Förslag på ämnen: akutsjukvård på hund, SWDI, försvarets hundskola, boxernas historia, mm.
  • Bra information o något seriöst som hände, bra!
  • Mycket intressant!
  • Väldigt bra med någon som var oberoende och inte marknadsförde något specifikt. Upplevde henne som mycket kunnig och att hon utgick från att alla hundar är olika och kan reagera olika.

Föredraget om näringslära ”slängdes in” väldigt sent, men med facit på hand så ska vi nog ha något liknande nästa år.

Kommentarer om Tobbes

  • Trevligt anordnat
  • Grillen var bäst!
  • Trevlig kväll
  • Som vanligt klackarna i taket
  • Deltog inte så länge
  • Men man var rätt sliten då

Kanske är det dags för lite nytänk, kanske har Tobbes pubkväll "spelat ut sin roll??".

Kommentarer om Boscars

  • Mycket bra, maten OK liksom service!
  • Lite lugnare dansmusik skulle få upp fler på golvet, och Trippen på bordet
  • Den trevligaste boxerlägerfest jag varit på!
  • Trevlig kväll med lagom underhållning... maten var okej
  • Bra mat, trevligt, frågetecken för avtackningen av instruktörerna. Stackars den instruktör som fått en grupp som varken kan dikta eller sjunga eller uppträda
  • Underbart att instruktörsavtackningen gick så fort!
  • Årets Boscars blev bra kort och koncis
  • Lagom mycket med prat och inga långa uppträde
  • Lite ansträngt att hitta på något för att tacka instruktörerna
  • Varje grupp skulle kunna tacka av sin instruktör själva vid annat tillfälle
  • Bättre än tidigare år, inte så långdraget
  • Trevligt med runda bord där vi satt gruppvis
  • Intensiva dagar och en dag kortare hade gjort att det stående temat på Boscars var att flera grupper inte hunnit förbereda något direkt framträdande
  • Jättefint dukat, bättre så än långbord
  • Jättetrevlig - vackert dukat, härlig avspänd stämning - lagomaktiviteter från grupperna!

Många känner nog en stor prestationsångest för instruktörsavtackningarna så vi tänker oss att plocka bort dessa från Boscars till nästa år och låta grupperna sköta detta internt. Olika nomineringar och annat trams och fjams planeras dock vara kvar.

Kommentarer om Sista kvällen

  • Trevligt att många slöt upp
  • Lugnt och skönt, lite sliten så hade inte orkat mer..
  • lugn kväll utan särskild aktivitet
  • Så många bra aktiviteter om kvällarna men denna kväll spelade vi spel i tält.
  • Ovanligt mycket folk för en avslutningskväll. Spegel på hela lägret?!
  • Lite avslaget var det väl sista kvällen men de som var där var alla lika glada ändå!
  • Lite sorgligt eftersom det var sista kvällen men kul att så många kom
  • Bra uppslutning trots att det var sista kvällen
  • Var det nåt speciellt då???? 
  • Kul att så många kom
  • Alltid lika sorgligt sista kvällen.
  • Lite folk; många träffades på annat håll (?) Saknade flera att säga adjö till!

Frågan om det ”Var något speciellt” är ytterst relevant. Inget speciellt hade planerats till denna kväll förutom öppen bar och grill, och alltså stod det inget speciellt i veckoschemat. Till nästa år ska man nog planera in en stillsam aktivitet till denna kväll.

 

Prisvärde

Begreppet prisvärde är ju ytterst subjektivt, beror ju bland annat på personens ekonomiska förutsättningar. Klart är i alla fall att utgifterna för lägret med nuvarande koncept inte kan bli mycket lägre. Eftersom det budgeteras för ”nollvinst” så kan deltagaravgifterna inte heller bli mycket lägre. Så som noteras tidigare så är det enda sättet att höja upplevt prisvärde att försöka öka helhetsupplevelsen och därigenom få deltagarna att känna att man får ”mer för pengarna”.

Kommentarer om prisvärdet

  • Fick det jag ville för pengarna
  • Om det varit en dag längre
  • Mycket pengar visst, men du får mycket för pengarna!
  • Billigare än vissa andra läger
  • Helt ok, förstår priset.
  • Har inget att jämföra med riktigt. 5000:- är mkt pengar men man får mkt för dem också.
  • Egentligen tycker jag det är mycket pengar men visst får man mycket för de pengarna... Har inte mycket erfarenhet om vad andra läger kostar.
  • Tror att det är Sveriges dyraste träningsläger. Varför?
  • Med tanke på den goda maten, men jag saknar den förlorade dagen..

Någon har uppfattningen att det är ”Sveriges dyraste träningsläger” en annan att det är ”Billigare än vissa andra läger”…

 

Helhet

Lägret får ett mycket bra betyg på helhetsintryck (4,91). Att det får så pass högt helhetsbetyg går inte riktigt ihop med att upplevt prisvärde är lägre, men det är ju svårt att göra något åt.

Kommentarer om helhetsintrycket

  • Underbart kul
  • Jag och min hund fick mycket hjälp och stöd och jag känner mig som en "riktig hundägare" efter detta 
  • Trevlig stämning
  • Seriöst upplagt!!
  • Bästa på länge!
  • Helt enkelt TOPPEN!!!!!!!
  • Tyckte att stämningen var bättre än tidigare
  • Jag personligen tycker en vecka är lite långt. Både jag och hunden blir trötta så det var bra att det var lite kortare.
  • Ledningen hade nog tagit till sig av förra årets idéer
  • Har varit mer social än tidigare på gott och ont
  • Mycket bra förslag att använda mässen istället för restaurangen det är mysigare i mässen.

 


 

Copyright © 2012-2016 Svenska Boxerklubben. Alla rättigheter reserverade. Vill du använda något material från denna webbplats, ange källan!

Saturday the 22nd - Klint & Klant Konsult.